گیربکس حلزونی | مشخصات فنی | بتاگیربکس

از مهم ترین و پرفروش ترین گیربکس ها میتوان به گیربکس حلزونی اشاره کرد. در سال گذشته گیربکس حلزونی به تعداد زیادی به فروش رسید. از مزایای گیربکس حلزونی می توان به قیمت پایین این گیربکس، راحت به کار بردن و 90 درجه بودن این گیربکس اشاره کرد. گیربکس حلزونی در اصفهان را از همکاران ما در سایت بتا گیربکس تهیه نمایید. با همکاران ما تماس بگیرید.

از اجرای این گیربکس می توان به ماردون، چرخ دنده،کاسه نمد، بلیرینگ و پوسته گیربکس  اشاره کرد. به دلیل نوع قرارگیری چرخ دنده و ماردون این گیربکس با اسم گیربکس 90 درجه شناخته می شود. جنس پوسته ی گیربکس از چدن و یا از آلومینیوم است. از مزایای پوسته ی چدن این است که دوام بیشتری در برابر لرزش ها را دارا است. هم چنین زمان کم تر برای سرد شدن از مزایای پوسته با جنس آلومینیوم است.

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی یا گیربکس مکعبی به عنوان ارزان ترین و پر کاربردترین نوع از انواع گیربکس در دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی سبک کاربرد دارد. گیربکس حلزونی یکی از انواع پر کاربرد گیربکس های صنعتی به شمار می رود. در گیربکس حلزونی وظیفه انتقال نیرو توسط دو چرخ دنده انجام می پذیرد.

موتور گیربکس حلزونی یا الکتروگیربکس حلزونی در واقع گیربکس کوپله شده با موتور می باشد که بنا به در خواست مشتری با الکتروموتور مورد نیاز ارائه خواهد شد. بتا گیربکس ارائه دهنده انواع گیربکس در ایران آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه خرید انواع موتورها و تجهیزات صنعتی می باشد.

اجزای مختلف گیربکس حلزونی چیست؟

اجزای اصلی تشکیل دهنده ی این گیربکس یک ماردون و یک چرخ دنده است که جنس آن ها معمولا از فولاد یا برنج می باشد. از دیگر اجزای آن شافت ، بلبرینگ و یک هاب کروی شکل می باشد. این گیربکس از یک محور و یک چرخ دنده برنزی یا آلومنیومی حلزونی شکل با مقاومت بالا، جهت استحکام و پایداری در شرایط سخت تولید می شود. این گیربکس از یک هاب کروی، شافت و بلبرینگ تشکیل شده است و امکان اتصال مستقیم شافت به الکتروموتور وجود دارد.

جنس بدنه این گیربکس ها غالبا از چدن یا آلومینیوم می باشد و در برابر لرزش و تکان های دستگاه مقاومت بالایی دارد.

معایب و مزایا گیربکس حلزونی چیست؟

از مزایای این گیربکس ها قابلیت نصب در 8 حالت متفاوت می باشد که باعث استفاده راحت این گیربکس ها گردیده است.
راندمان گشتاور خروجی این گیربکس ها بسیار بالاست.
تعمیر و نگهداری گیربکس آسان و راه اندازی آنها بسیار نرم می باشد.
جنس پوسته این گیربکس ها آلومینیومی می باشد که در مقابل ارتعاشات مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.
این گیربکس در انواع متفاوت پایه دار ، فلنچ دار و هالو شافت وجود دارد.
این گیربکس خاصیت خود قفل کن یا Self-locking می باشد به این معنی که در صورتیکه عامل محرک گیربکس از حرکت بایستد، گیربکس به حرکت خود ادامه نخواهد داد.
سرو صدای این گیربکس ها بسیار کم است.
از دیگر فاکتورهای مهم در گیربکس ها، عدم برگشت پذیری در نسبت های تبدیل بالای 30 است. از معروفترین شرکت های تولید کننده  SEW،MOTOVARIO،YILMAZ،BONFIGLIOLI،TRANSTECNO می باشند.

کاربرد کلی گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس بالابرگیربکس دستگاه جابجاییگیربکس دستگاه نانواییگیربکس صنایع غذایی
گیربکس کانوایرگیربکس کوره های صنعتیگیربکس لرزاننده (Shaker)گیربکس نوار نقاله
گیربکس کمپرسورهاگیربکس ماشین آلات بسته بندیگیربکس شیشه پر کنیگیربکس وزنده ها
گیربکس هواکش هاگیربکس میکسرهای بتنگیربکس ماشین غربال گریگیربکس خورد کن ها
گیربکس صنایع کاشیگیربکس میکسرهای بشکه ایگیربکس کانوایرهای کوچکگیربکس ماشین آجر زنی
گیربس ماشین های بلوک زنیگیربکس صنایع سرامیکپمپ های سیلندری
گیربکس سیستم های انتقال موادگیربکس آسیاب های کوچکگیربکس دیزل ژنراتورها

کاربرد گیربکس حلزونی در صنعت

گیربکس حلزونی با توجه به مزیت ها و ویژگی های متفاوتی که دارند در صنایع مختلف کارایی دارند برای نمونه تعدادی از صنایع گیربکس حلزونی در آن ها کاربرد دارد را ذکر خواهیم کرد:

صنایع داروسازیموتورهای دنده ای آلومینیومی و موتورهای کوچک دنده مارپیچ را در ماشین آلات داروسازی عرضه میشوند. همچنین چرخ دنده های باز و چرخ دنده های حلزونی و دستگاه های قرص سازی نیز در این صنایع استفاده می شوند.
صنایع نساجیگیربکس های حلزونی و موتورهای دنده مارپیچ برای صنایع نساجی عرضه می شوند. همچنین از موتورهای دنده ای حلزونی برای نقاله ها در کاربردهای نساجی استفاده می شود.
صنایع شیمیاییگیربکس های سیاره ای و گیربکس های مارپیچ و حلزونی را برای صنایع شیمیایی استفاده می شوند. همچنین چرخ دنده های سیاره ای و مارپیچی با راندمان بالا برای مخلوط کن ها عرضه می شوند.
صنایع پلاستیکدر صنایع پلاستیک، گیربکس های اکسترودر برای پلاستیک ، گیربکس ها برای قالب های چرخشی ، گیربکس های لمینیت ، گیربکس های خط تسمه ، گیربکس برای ساخت لوله های PVC و موارد دیگر استفاده می شوند.
صنایع کاشی و سرامیکموتورهای دنده ای ، گیربکس نوار نقاله ، گیربکس هاپر و گیربکس های مارپیچ Ball برای کارخانه های سرامیکی عرضه می شود.

مشخصات فنی گیربکس حلزونی

نسبت تبدیل این گیربکس از 5 تا 100 میباشد. در صورت نیاز به نسبت تبدیل بالاتر باید از گیربکس دوقلو استفاده کرد. دور ورودی گیربکس حلزونی در گیربکس های دو دنده تا 1400 دور و در گیربکس های 4 دنده میتوان تا 3000 دور انتخاب کرد.

حلزونی در اصفهان 1قدرت گیربکس حلزونی

در واقع قدرت گیربکس همان گشتاوری است که توسط گیربکس انتقال داده میشود و گشتاور ایجاد شده در گیربکس تابع پارامترهای مختلفی است.

شامل توان محرک آن ( این محرک میتواند محرک الکتریکی مانند الکتروموتور , محرک هیدرولیکی , هیدروموتور و انواع محرک های دیگر باشد.) دور خروجی گیربکس ( باتوجه به دور ورودی گیربکس و نسبت تبدیل را مشخص میشود ) و راندمان گیربکس میباشد.

یکی از فاکتور های مهم در هنگام خرید گیربکس حلزونی قدرت آن است.

تعمیر و نگهداری گیربکس حلزونی

مهمترین کاری که باید برای تعمیر و نگهداری گیربکس انجام بدهید بحث روغن کاری گیربکس است که باید بعد از هر 100 ساعت کار گیربکس آن را روان کاری کنید. برای اینکه بدانید گیربکس شما نیاز به روغن کاری دارد یا نه باید علامت چشمی روغن را چک کنید.

روغن کاری گیربکس حلزونی هر 100 ساعت کارکرد باید انجام گیرد. این نوع گیربکس ها دارای یک دنده برنجی و پیچ ماردون است که در صورت بروز مشکل مانند صدا دادن غیر منتظره و نا آشنا , ریپ زدن , قفل کردن ( گیرپاچ ) یکی از این دو قطعه ذکر شده مشکل پیدا کرده و باید تعویض گردد. در صورت فشار مضاعف ممکن است هالوشفت خرد شود.

مقایسه انواع گیربکس حلزونی

از مهم ترین و پرفروش ترین گیربکس ها میتوان به گیربکس حلزونی اشاره کرد. در سال گذشته گیربکس حلزونی به تعداد زیادی به فروش رسید. از مزایای گیربکس حلزونی می توان به قیمت پایین این گیربکس، راحت به کار بردن و 90 درجه بودن این گیربکس اشاره کرد.

انواع گیربکس حلزونی چیست؟

گیربکس حلزونی در انواع پایه دار، فلنچ دار و هالو شافت در بازار موجود می باشد. لازم به ذکر است که مقصود از فلنچ دار و بدون فلنچ در گیربکس صنعتی ، توانایی اتصال مستقیم به الکتروموتور و مصرف کننده می باشد در مواردی که گیربکس حلزونی فلنچ دار می باشد شافت محل فلنچ هالو شافت است ولی در مواردی که بدون فلنچ است شافت گیربکس حلزونی به صورت شافت خروجی می باشد و توسط تمسه و پولی به مصرف کننده یا منبع توان ( الکتروموتور ) متصل می شود. FC خروجی فلنچ دار و VF به معنی ورودی شفت دار و MVF به معنی ورودی هالو شفت فلنچ دار است.

این گیربکس دارای سه نوع مختلف است.

گیربکس حلزونی FCیکی دیگر از مدل های گیربکس حلزونی، گیربکس های FC است که برای کوپل مستقیم خروجی به دستگاه  مصرف کننده می باشد. این مدل از گیربکس ها در میکسرها کاربرد زیادی دارد. جنس ماردون این مدل از گیربکس ها معمولا از فولاد و چرخ دنده های آن از برنج می باشد.
گیربکس حلزونی VFگیربکس های سری VF از جمله گیربکس هایی هستند که قابلیت نصب در فضاهای کوچک را دارند. این مدل از گیربکس ها دارای کاربری های گسترده ای در خطوط انتقال دارند.
گیربکس حلزونی MVFگیربکس حلزونی سری MVF به صورت مستقیم با الکتروموتور کوپل شده و دارای محور حلزونی از جنس فولاد آلیاژی بوده و سخت کاری شده تا بازدهی بهتری بوجود آورد.

گیربکس حلزونی در ابتدا به شکل زیر تولید می‌شد. شباهت این گیربکس به حلزون باعث شد تا نام این گیربکس را حلزونی بنامند. در ادامه با توجه به نحوه نصب گیربکس در ورودی و خروجی، چهار نوع اصلی از گیربکس حلزونی نیز تولید شد  که به گیربکس VF نرمال، VF-FC، MVF نرمال و MVF-FC شهرت دارند. پسوند نرمال معرف خروجی پایه‌دار، FC خروجی فلنچ دار و VF به معنی ورودی شفت دار و MVF به معنی ورودی هالو شفت فلنچ دار است.

معایب گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی با وجود مزایای زیاد ، معایبی نیز دارد که شامل:

مصرفی بودن این گیربکسمحدودیت توان گیربکسلقی بالا بین دنده ها

کاربرد گیربکس VF و بیشترین مصرف آن در کجاست؟

گیربکس VF در صنایع کاشی و سرامیک,سیستم‌های انتقال مواد, دیزل ژنراتورها, پمپ‌های سیلندری, ماشین‌های بلوک و اجر, وزنده ها, هواکش‌ها, کانوایر های کوچک, نوار نقاله‌ها, آسیاب‌های کوچک, میکسرهای بشکه ای, خورد کن‌ها, ماشین‌آلات غربالگری, همزن‌های بتن, ماشین‌آلات بسته‌بندی, شیشه پرکنی, لرزاننده, کوره‌های صنعتی, گیربکس کانوایر, گیربکس نوار نقاله, گیربکس صنایع غذایی, نانوایی, بالابر, دستگاه جابجایی و…

بالابرهااصولاً برای بالابر صنعتی با توجه به  ویژگی‌های ساختاری از گیربکس‌های حلزونی استفاده می‌شود به این دلیل که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که گیربکس بالابر باید داشته باشد قابلیت قفل شدن یا برگشت‌ناپذیری است. این قابلیت در گیربکس حلزونی وجود دارد به این صورت که اگر موتور بایستد، بالابر در نسبت‌های (40 تا 80) به‌جای خود برنمی‌گردد و همان‌جا متوقف می‌شود. این ویژگی برای عدم ایجاد خطر برای بار یا فردی که روی بالابر قرار دارد ضروری است و از طرفی برای ساخت بالابر بسیار کمک می‌کند.
میکسرهابه دلیل تنوع بالای گیربکس‌های حلزونی و همچنین تنوع بالا در نحوه نصب گیربکس‌ها, گیربکس‌های حلزونی بهترین گزینه برای استفاده در میکسرها می‌باشند.

تفاوت گیربکس NMRV چینی با کتابی سهند

با توجه به تغییر نرخ دلار, بسیاری از شرکت‌های ایرانی اقدام به ساخت گیربکس کتابی معادل گیربکس NMRV چینی کرده‌اند. شرکت گیربکس سهند اصفهان یکی از شرکت‌های بزرگ ایرانی درزمینهٔ ساخت گیربکس صنعتی به شمار می‌رود. سهند اصفهان در سال‌های اخیر با تولید گیربکس مکعبی باکیفیت و کاملاً مشابه با گیربکس چینی, گامی بلند برای جایگزین کردن گیربکس ایرانی به‌جای گیربکس چینی برداشته است.

تفاوت گیربکس MVF با VF

در گیربکس‌های سری MVF نحوه اتصال به موتور به‌وسیله یک مادگی یا هالو شفت است که به‌صورت مستقیم به تجهیز محرک که اغلب الکتروموتور است، متصل می‌شود، باید توجه داشت که آن وسیله محرکه باید حتماً دارای فلانچ باید که با فلانچ گیربکس MVF کوپل مستقیم شود. اما در گیربکس سری VF نحوه اتصال گیربکس به موتور به‌وسیله کوپلینگ، تسمه پولی یا متصل‌کننده‌هایی ازاین‌دست، انجام می‌پذیرد.

نکته مهم: اگر نحوه اتصال به موتور به‌وسیله تسمه و پولی, کلاچ، دنده و زنجیر، است باید از گیربکس‌های سری VF استفاده شود.

کاربرد گیربکس FC

به‌طورکلی باید گفت که هرجایی که در قسمت خروجی نیاز به نصب گیربکس به‌صورت کوپل مستقیم باشد از گیربکس‌های FC استفاده می‌شود که بارزترین مثال برای کاربرد این‌گونه گیربکس‌ها در میکسرهای بتن,دیگ‌های آشپزی لبنیات و… می‌باشد. جنس دنده و ماردون در گیربکس‌های حلزونی معمولاً جنس ماردون از فولاد و دنده‌های گیربکس نیز از فسفر برنج ساخته می‌شوند.

به‌طورکلی برای انتخاب درست گیربکس صنعتی لازم است که اطلاعات زیر را داشته باشیم:

1- نوع ماشینی که گیربکس برای آن انتخاب‌شده است.

2- الکتروموتور(نوع و مشخصات شامل توان ورودی,دور ورودی و خروجی)

3- نوع انتقال قدرت بین موتور و گیربکس(مستقیم,کوپلینگ,کلاچ,واریاتور و…)

4- دمای محیط

5- شرایط محیط (گردوخاکی,یخ‌زده,استوایی و…)

6- آرایش محورها

7- مقدار بار شعاعی و پیشران و علل آن

برندهای مختلف گیربکس حلزونی در ایران

یکی از بهترین برند های گیربکس حلزونی که به‌صورت تخصصی بر روی تولید گیربکس‌های دنده ماردونی کار می‌کند، گیربکس سهند اصفهان است. گیربکس شاکرین، گیربکس رهنما، گیربکس ترنج و بسیاری برندهای دیگر هستند که در تولید گیربکس حلزونی فعالیت دارند. گیربکس حلزونی کتابی سری NMRV چینی که یکی از پرمصرف‌ترین انواع گیربکس حلزونی است اخیراً توسط شرکت سهند اصفهان تولید می‌شود و بسیار باکیفیت بوده و دارای شش ماه گارانتی است.

مطالب مرتبط:

گیربکس هلیکال

گیربکس سیکلوئیدی

انواع موتور ویبره

ترمز مغناطیسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *