الکتروموتور گیربکس دار

به طور کلی الکتروموتور گیربکس دار یا همان گیربکس صنعتی درواقع  به ماشینی گفته می شود که به عامل اصلی توان جنبش و حرکت، نقش بسیار مهمی را در صنعت الکتروموتور ایفا می کند. این نوع گیربکس صنعتی یک سیستم انتقال و افزایش توان و قدرت است که می تواند دور و سرعت موتور را کاهش  دهد و آن را تبدیل به قدرت نماید.

به عبارتی دیگر قابلیت این را دارد که دور خروجی موتور را کاهش دهد و میزان گشتاور آن را افزایش دهد که به طور کلی در مراحل تولید و ساخت الکتروموتور گیربکس دار ، بالا بردن راندمان و کیفیت آن، کیفیت و مرغوبیت در ساخت چرخ‌دنده‌ها، اتصالات ، پوشش، یاتاقان و دیگر اجزای آن بسیار اهمیت دارد ، زیرا میزان کیفیت و مرغوبیت اجزای تشکیل دهنده ی آن به ویژه چرخ دنده ها باعث افزایش کارایی و راندمان این دستگاه ها می شود.

مهم ترین عامل نیروی جنبشی و حرکت در صنعت الکتروموتورها را می توان الکتروموتور گیربکس دار دانست که از آن برای انتقال توان مکانیکی از یک ذخیره  تولید توان به مصرف کننده و همچنین برآورد ساختن گشتاور و سرعت مورد نیاز استفاده می شود.

الکتروموتور گیربکس دار به عنوان یک رابط بین ذخیره و منبع توان و مصرف کننده آن عمل می کند پس بنابراین باید انعطاف پذیری مورد نیاز بین این دو فرایند را به وجود آورد ، به عبارتی دیگر برای ایجاد یک هماهنگی دقیق و مشخص بین گشتاور و سرعت منبع توان با مصرف کننده ، باید از الکتروموتور گیربکس دار استفاده کرد .

به طور کل طراحان و سازندگان الکتروموتور گیربکس دار یا همان گیربکس صنعتی مدل های مختلفی  از الکتروموتور های گیربکس دار را تولید کردند و به بازار عرضه می کنند. هر کدام از این مدل ها در بازار با نام های مختلفی شناخته می شوند که برخی از آن ها درقسمت پایین نام برده شده هست :

گیربکس ترکیبیگیربکس خورشیدیگیربکس کرانویل پینیون
گیربکس آویزگیربکس هلیکال یا شافت مستقیمگیربکس حلزونی

استفاده از الکتروموتور گیربکس دار در صنایع

یکی از ایمن ترین و بهترین متریال های رفع نیاز در انتقال و افزایش سرعت معرفی شده الکتروموتور های گیربکس دار  هستند  نابراین این دستگاه کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارند. صنایعی از جمله:

دستگاه های انتقال مواد کوره های ذوبصنایع سیمان سازیصنایع فولاد
آسیاب های بامیلصنایع مسصنایع نئوپان سازی
دستگاه های انتقال مواد در معادنصنایع پتروشیمیصنعت روی گیربکس

اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور گیربکس دار

به طور کلی الکتروموتور های گیربکس دار به خاطر کاهش دور دارای اجزای مختلفی هستند که با توجه به شکل و جنس آن ها تفاوت هایی دارند .

چرخ دنده ها مهمترین اجزای این سیستم ها هستند  که نقش بسیار مهمی را در آنها ایفا می کنند وظیفه اصلی آنها سرعت و گشتاور مورد نیاز را برای سیستم  فراهم می کنند.

برخی از اجزای  دیگر الکتروموتور های گیربکس دار نام برده شده :

پوستهتمامی چرخ دنده های این سیستم در درون پوسته ی الکتروموتور گیربکس دار آن قرار می گیرد که معمولاً این پوسته ها از چدن ریخته گری تولید می شوند.
شافت های ورودی و خروجیتمامی این شافت های موجود در الکتروموتور های گیربکس دار از جنس فولاد می باشند که معمولاً یا به صورت سوراخ هستند یا به صورت شافت.
یاتاقانوظیفه یاتاقان ها در الکتروموتور های گیربکس دار این است که بارهای شعاعی و محوری شافت های الکتروموتور گیربکس دار را تحمل می کنند.
کاسه نمد  یا نشت بندکاسه نمد های موجود در الکتروموتور های گیربکس دار این است که وظیفه ی حفاظت دستگاه در برابر عوامل محیطی خارجی مثل گرد و غبار از آنها استفاده می شوند.
درپوش کنترل روغندر پوش های کنترل روغن موجود در الکتروموتور های گیربکس دار این است که میزان روغن در الکتروموتور را مدیریت کنند.

الکتروموتور گیربکس  دار به چند دسته کلی تقسیم می شود ؟

الکتروموتور گیربکس دار افزایندهبسیاری از صنایع مانند صنایع  پالایشگاهی به الکتروموتورهای گیربکس دار با دور بالا نیازمند هستند . الکتروموتور گیربکس دار افزاینده در مقایسه با  الکتروموتور گیربکس دار کاهنده ، میزان سرعت را افزایش و گشتاور را کاهش می دهد.
الکتروموتور گیربکس  دار کاهندهبیشتر الکتروموتور های گیربکس دار کاهنده بین محرک و متحرک واقع شده اند و دور لازم را تأمین می کنند. این نوع سیستم های صنعتی در مدل های مختلفی ساخته می شوند. لازم به ذکر است در این نوع دستگاه میزان سرعت کاهش پیدا کرده و گشتاور نیز افزایش می یابد.

الکتروموتور گیبرکس دار-بتاگیبرکسمعیار های موثر در انتخاب الکتروموتور گیربکس دار چیست؟

از آنجایی که الکتروموتور گیربکس دار دستگاهی است که وظیفه انتقال قدرت و تبدیل دور به گشتاور در موتور را برعهده دارد بنابراین باید پارامتر ها و معیار های مهمی برای این دستگاه مرغوب و با کیفیت استفاده شود که لازم است به هنگام انتخاب و بهره برداری بهینه از آن تمامی آن ها را در نظر گرفت .برخی از این موارد در پایین ذکر شده هست :

نسبت تبدیلشرایط محیط مانند گرد و خاکی بودن محیط، یخ زدگی محیط و استوایی بودن آن
دمای محیطتعداد دور چرخش شافت خروجی الکتروموتور گیربکسدار در دقیقه
آرایش محورهاپیکربندی الکتروموتور گیربکس دارمقدار ساعات کارکرد در روز
برنامه دستگاهتعداد دور چرخش شافت الکتروموتور در دقیقهمقدار بار شعاعی
نوع انتقال بین اجزای مختلف الکتروموتوراندازه گشتاور خروجی
توان ورودی و قدرت الکتروموتور بر حسب کیلوواتنوع و مشخصات الکتروموتور

در صورت توجه به این معیارات خرید بهتری خواهید داشت.

 

سوالات متداول

گیربکس حلزونی

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

گیربکس آویز

گیربکس کرانویل پینیون

گیربکس خورشیدی

گیربکس ترکیبی

صنایع فولاد

صنایع سیمان سازی

صنایع نئوپان سازی

صنعت روی گیربکس

صنایع پتروشیمی

صنایع مس

دستگاه های انتقال مواد در معادن

آسیاب های بامیل

دستگاه های انتقال مواد کوره های ذوب

1-پوسته

2-شافت های ورودی و خروجی

3-یاتاقان

4-نشت بند یا کاسه نمد

5-درپوش کنترل روغن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *