گیربکس هلیکال چیست؟

گیربکس هلیکال چیست؟ گیربکس هلیکال یکی دیگر از انواع گیربکس صنعتی می باشد که به عنوان گیربکس شافت مستقیم یا Bevel Helical هم معروف است، و برخلاف گیربکس حلزونی و مکعبی، دارای راندمانی بیش از 90 در صد است.

در حالیکه برخلاف گیربکس هلیکال در ساختار درونی گیربکس حلزونی و مکعبی ، فقط از یک نوع چرخدنده استفاده شده است،در گیربکس هلیکال اجزاء تشکیل دهنده متغیر هستند و گاهاً متناسب با کاربرد ومیزان انتقال دور به صورت چندمحوره تولید می شوند، بعضاً نیز  به صورت دو چرخ دنده عمود برهم (از نوع پینیون) تولید می شوند که علاوه بر توانایی انتقال گشتاور قادر به تغییر جهت 90 درجه  گشتاور ورودی هستند ، این نوع از گیربکس هلیکال به گیربکس BEVEL معروف می باشد.

در این نوع از گیربکس هلیکال دو محور دوران همانند گیربکس حلزونی بر یکدیگر عمود هستند، با این تفاوت که در گیربکس حلزونی از ماردون و چرخدنده ساده استفاده شده است ولی در گیربکس هلیکال از چرخنده دنده پینیون استفاده شده است. که راندمان بیشتری دارند.

مزایای استفاده از گیربکس هلیکال

یکی از مزایا استفاده از گیربکس هلیکال  ، این است که در حالی که چرخش محور خروجی نسبت به محور ورودی بسیار کمتر است قدرت در خروجی چند برابر قدرت در ورودی است. گیربکس هلیکال نیز همانند گیربکس معکبی و حلزونی هم به صورت فلنچ دار و هم به صورت بدون فلنچ تولید می شود.

در موارد فلنچ دار گیربکس  به صورت مستقیم با منبع تولید توان( الکتروموتور) کوپل می شود، برخلاف مواردفلنچ دار در تیپ های بدون فلنچ، گیربکس با تسمه پولی و چرخ زنجیر به منبع تولید توان(الکتروموتور) متصل می شوند. در این موارد حجم فضای اشغالی برای نصب گسترش می یابد. به طور معمول الکتروموتور الکتروژن بهترین گزینه برای کوپل شدن با گیربکس شریف است.

فلنج های مورد استفاده در گیربکس صنعتی

به طور کلی فلنچ های مورد استفاده در گیربکس صنعتی به دونوع کوچک وبزرگ به ترتیب به فلنچ های B5 و B14 معروف هستند. که متناسب با نوع موتور کوپل شده با گیربکس کاربرد دارند. شرکت گیربکس شریف یکی از مطرح ترین شرکت ها در زمینه تولید گیربکس هلیکال است که توانایی رقابت با نمونه های خارجی مشابه خود همچون ایلماز را دارد. قطر شفت گیربکس هلیکال (90 درجه) خروجی تولید شرکت شریف متناسب با نوع گیربکس از 35 تا 90 میلیتر متغیر است.

گیربکس هلیکال BEVEL شریف اغلب با الکترو موتور های چهار پل و 6 پل لینک می شوند. قطر شفت گیربکس هلیکال شافت مستقیم نیز همانند هلیکال 90 درجه متناسب با نوع گیربکس از 22 تا 90 میلیمتر متغییر می باشد. الکتروموتور قابل اتصال به گیربکس شافت مستقیم (هلیکال) بسته به نوع و تیپ گیربکس متغیر است به طور مثال نوع G0 گیربکس هلیکال شافت مستقیم به الکتروموتور 0.37 کیلوات متصل میشود  و گشتاوری معادل 40 نیوتن متر در خروجی تولید میکند.

 

ویژگی های گیربکس هلیکال

یکی از اصلی ترین ویژگی های گیربکس هلیکال ( شافت موازی) کم صدا بودن گیربکس در هنگام کار است. گیربکس هلیکال برای جلوگیری از برگشت پذیری خروجی دارای ترمز است و در ورودی و خروجی دارای فلنچ است. گیربکس هلیکال وابسته به نسبت تبدیل و سایر مشخصات انتخابی در صنایع مختلفی از جمله فولاد ، نساجی ، معدنی ، بسته بندی ، بالابر ، سیمان ، انتقال مواد ، غذایی و آشامیدنی ، چوب ، لاستیک ، پلاستیک و سایر صنایع مرتبط کاربرد دارد.

سوالات متداول

*گیربکس هلیکال چیست؟

گیربکس هلیکال یکی دیگر از انواع گیربکس صنعتی می باشد که به عنوان گیربکس شافت مستقیم معروف است، و برخلاف گیربکس حلزونی و مکعبی، دارای راندمانی بیش

 از 90 در صد است. در حالیکه برخلاف گیربکس هلیکال در ساختار درونی گیربکس حلزونی و مکعبی ، فقط از یک نوع چرخدنده استفاده شده است،

*مزایای استفاده از گیربکس هلیکال؟

  • استفاده از گیربکس هلیکال  ، این است که در حالی که چرخش محور خروجی نسبت به محور ورودی بسیار کمتر است قدرت در خروجی چند برابر قدرت در ورودی است.
  • گیربکس هلیکال نیز همانند گیربکس معکبی و حلزونی هم به صورت فلنچ دار و هم به صورت بدون فلنچ تولید می شود.

*اصلی ترین ویژگی گیربکس هلیکال؟

اصلی ترین ویژگی های گیربکس هلیکال ( شافت موازی) کم صدا بودن گیربکس در هنگام کار است.

مقالات مرتبط با این مقاله را در سایت شرکت بتاگیربکس برای کسب آگاهی بیشتر و انتخاب مناسب تر دنبال کنید:

ترمز پشت موتور
نمایندگی گیربکس ایلماز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *