الکتروگیربکس | گیربکس صنعتی بتا

الکترو گیربکس

الکتروگیربکس ها یکی از تکنولوژی های جدید می باشند که امروزه با توجه به مزیت های آن در صنایع مختلف استفاده می شود و یکی از مهم ترین قطعات دوار در یک کارخانه هستند که بسیاری از شرکت ها و ماشین سازان بزرگ و کوچک با آن در ارتباط هستند.

الکتروگیربکس-گیربکس حلزونی-گیربکس روسی

این مطلب برای آشنایی با انواع موتور گیربکس نوشته شده است. اما قبل از پرداختن به مفهوم چنین تجهیزات ارزشمندی در صنعت، لازم است گیربکس را توضیح دهیم.با توجه به گسترش استفاده از سیستم های یکپارچه در صنایع مختلف، استفاده از تجهیزاتی مانند الکتروگیربکس ضرروی می باشد.

گیربکس صنعتی ماشینی است که نیروی مکانیکی را از منبع تولید برق به مصرف کننده منتقل می کند. همچنین برای تامین گشتاور و دورهای مورد نیاز مصرف کنندگان استفاده می شود. گیربکس های صنعتی در واقع واسطه ای بین منبع برق و مصرف کننده برق بوده و باعث ایجاد انعطاف بین آنها می شود.

از آنجایی که گشتاور و سرعت چرخش منبع تولید با مصرف کننده هماهنگ است، نیاز به ماشینی که بتواند این هماهنگی را به عنوان واسطه ایجاد کند ضروری است.با توجه به افزایش مصرف انرژی در صنایع و توجه به شرایط مصرف بهینه انرژی، الکتروگیربکس ها یکی از تجهیزاتی هستند.

که می توانند مصرف انرژی را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.این تجهیزات قابلیت استفاده در کاربری های مختلفی دارند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می شود.الکتروگیربکس ها در واقع از یک گیربکس و یک موتور الکتریکی DC یا AC تشکیل شده اند که در یک واحد جمع آوری شده است. در واقع یک الکتروگیربکس می تواند همزمان عملکرد یک موتور الکتریکی و گیربکس را داشته باشد.

اهمیت الکتروگیربکس

به جرات می توان الکتروگیربکس را مهم ترین عامل نیروی جنبشی و حرکت در صنعت الکتروموتورها دانست که از آن در جهت انتقال توان مکانیکی از یک ذخیره تولید توان به مصرف کننده و نیز برآورد ساختن گشتاور و سرعت مورد نیاز استفاده می شود.اگرچه ایده کلی گیربکس برقی همانند خودروهای سواری است.

اما استفاده از گیربکس الکتریکی به عنوان یکی از اجزای اصلی ماشین آلات قدرت در صنعت به همان اندازه در بهبود راندمان و سرعت کار موثر است. طول عمر قطعات موضوع دیگری است که نمی توان منکر آن شد. از گیربکس های الکتریکی در ماشین های کشاورزی، معدن، راه سازی، توربین و جرثقیل نیز استفاده می شود،

اگرچه در بسیاری از سیستم های مکانیکی حساس، علاوه بر گیربکس های برقی، از درایوهای هیدرواستاتیک و کنترل سرعت الکتریکی و کیت های تطبیق استفاده می شود. در موتور احتراق داخلی، از گیربکس الکتریکی برای اتصال میل لنگ استفاده می شود تا با کاهش دور موتور، گشتاور در حرکت افزایش یابد.

به این معنی که شفت خروجی گیربکس الکتریکی با سرعت کمتری نسبت به محورهای داخلی و ورودی آن حرکت می کند که منجر به یک مزیت مکانیکی، افزایش گشتاور است. البته گیربکس برقی نیز با کاهش گشتاور اثر معکوس دارد که باعث افزایش سرعت محور می شود.گیربکس های برقی ساده تری نیز وجود دارند که فقط جهت چرخش را تغییر می دهند.

از آنجایی که الکتروموتور گیربکس دار به عنوان یک رابط بین ذخیره و منبع توان و مصرف کننده آن عمل می کند لذا باید انعطاف پذیری مورد نیاز بین این دو فرایند را به وجود آورد.به عبارتی دیگر برای ایجاد یک هماهنگی دقیق و مشخص بین گشتاور و سرعت منبع توان با مصرف کننده، نیاز به الکتروموتور گیربکس دار امری ضروری و لازم به نظر می رسد.

الکتروگیربکس در چه جاهایی کاربرد دارند

در دنیا امروزه الکتروموتور گیربکس دار به عنوان یکی از با اطمینان ترین و با کیفیت ترین مواد برای انتقال توان و انرژی و افزایش سرعت به کار میرود در نتیجه از این نوع الکتروموتور در بسیاری از صنایع استفاده میشود. صنایعی از جمله:

صنایع فولاددستگاه های انتقال مواد در معادنصنعت روی گیربکس
صنایع سیمان سازیآسیاب های بامیلصنایع پتروشیمی
صنایع نئوپان سازیدستگاه های انتقال مواد کوره های ذوبصنایع مس

انواع الکتروگیربکس

به طور کلی متخصصان و طراحان گیربکس صنعتی که با نام الکتروموتور گیربکس دار میشناسیم بر اساس  شکل ها و کاربردهای مختلف تولید و روانه بازار میکنند.هر نوع از این گیربکس ها با نام متفاوتی در بازار شناخته میشود که انواع آن ها به شرح زیر می باشند:

گیربکس حلزونی :

این گیر بکس از یک چرخدنده حلزونی از جنس غالبا برنز ریخته گری شده است.

hala

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم :

این نوع گیربکس شامل تعدادی چرخدنده هستند که دارای ساختار مارپیچ یا هلیکال می باشند.

shaft

گیربکس آویز :

به دلیل قابلیت چند محور بودن توانایی ایجاد نسبت های تبدیل بالایی را دارند که به موازات این مسئله قابلیت ایجاد گشتاورهای بالایی را نیز دارند.

aviz

گیربکس کرانویل پینیون :

تشکیل شده است از تعدادی چرخدنده هلیکال و دو چرخدنده که قابلیت انتقال گشتاور در زاویه 90 درجه را ایجاد می کنند.

pini

گیربکس خورشیدی :

امروزه در صنایع سبک و سنگین برای کاهش و یا افزایش دور در صورت بالا بودن نسبت تبدیل و توان های بسیار بالا در فضا های محدود و راندمان بالای گیربکس، از گیربکس خورشیدی استفاده می شوند.

sun

گیربکس ایلماز :

گیربکس ایلماز را می‌توان در انواع مختلف و در بخش‌های مختلف مثل صنایع فولاد، صنایع سیمان، صنایع غذایی و میکسرها، صنایع کاشی و سرامیک، انواع جرثقیل‌ها و کانوابرها مورد استفاده قرار داد.

ایلماز سری EV 794012646

گیربکس sew :

شرکت بازرگانی ارکان موتور ایرانیان به عنوان نمایندگی فروش گیربکس SEW و همچنین نمایندگی رسمی موتور گیربکس SEW در ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه، محصولات خود را در این زمینه با بالاترین کیفیت، در کم ترین زمان و با بهترین قیمت به مشتریان عزیز ارائه می دهد

download

گیربکس موتوژن :

download 1

برخی از اجزای الکترو گیربکس ها :

محفظه انتقال برق: این قسمت شامل تمام چرخ دنده های سیستم می باشد. جنس این روکش بیشتر از چدن است.سوکت های ورودی و خروجی: این سوکت ها از آلومینیوم ساخته شده اند و در اصل یا به صورت سوراخ یا شیار هستند.یاتاقان ها برای حمل بارهای شعاعی و محوری در شیارهای گیربکس برقی استفاده می شوند.

برای محافظت موتور در برابر عوامل محیطی مانند گرد و غبار، آن را با یک کاسه نمدی تمام می کنند.از این جهت که وظیفه الکتروموتور های گیربکس دار، انتقال و تبدیل قدرت به گشتاور در موتور است؛ باید به نکات اساسی برای انتخاب دستگاه با بهره وری صحیح توجه داشت که در ادامه به این نکات اشاره می کنیم.

محاسبه میزان دور چرخش موتور الکتروموتور در دقیقهاندازه گشتاور خروجی
مقدار توان ابتدایی و توان الکتروموتور به کیلوواتنسبت تبدیل
دور چرخش تبدیل انرژی خارج شده از گیربکس صنعتی در دقیقهدمای محیط کاری
شرایط محیطی و آب و هوایی (گرو غبار محیط، یخ زدگی هوا، استوایی بودن )نوع و مشخصات الکتروموتور
پیکربندی الکتروموتور گیربکس دارمقدار بار شعاعی
نحوه قرارگیری محور ها نسبت به هممیزان کارکرد در روز
نوع انتقال انرژی بین اجزای مختلف الکتروموتوربرنامه دستگاه

مطالب مرتبط:

گیربکس هلیکال

گیربکس سیکلوئیدی

انواع موتور ویبره

ترمز مغناطیسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *