الکتروموتور تک فاز چیست؟

یکی از محرک های مکانیکی صنعتی و حتی خانگی مورد استفاده دینام است. الکتروموتور جریان متناوب یا الکتروموتور القایی AC به عنوان عمومی ترین این نوع از دینام ها شناخته می شود که تقریبا برای به کار گیری در تمام کارهای مرتبط مناسب است. تولید دینام تکفاز تا توان های محدود ایراد بزرگ آن است و حداکثر توان 4 کیلووات تکفاز در ایران به فروش می رسد که باید دقت کنید این توان واقعی دستگاه نیست و نیاز است بررسی شود. اگر می خواهید از توان بیشتر از این مقدار استفاده کنید می بایست الکتروموتور سه فاز استفاده کنید.

الکتروموتور القایی تک فاز با وسیله ای که آغازگر نام دارد راه اندازی می شود. این وسیله تنها یک پیچه اضافی در استاتور می باشد. پیچه استارت که نام دیگر این پیچه است می تواند سوئیچ گریز از مرکز و همچنین خازن سری داشته باشد.

موتور ویبره

کاربردهای موتور الکتریکی تک فاز

در پایین مواردی که از موتورهای الکتریکی تک فاز استفاده می شود آمده است:

ماشین لباسشوییساختمان سازی
یخچال های خانگی و صنعتیبالا بر ها
اتوماسیون های صنعیکمپرسور ها
پمپ های آبکولر های آبی
هواکش هاتجهیزات اداری مانند کامپیوتر ها، پرینتر ها و…

الکتروموتور تک فاز چیست؟

تعداد قطب و دور خروجی

در انواع و اقسام موتور های تک فاز دور خروجی معمولا می تواند از 750 تا 3000 دور تغییر کند. البته با در نظر گرفتن مشخصات عملکرد و ویژگی های فنی موتور های با دور خروجی 3000 به کار گیری این نوع مرسوم تر از سایر موتور ها تک فاز با دور های کمتر است. به همین علت تنوع و تعداد انتخاب ها از دور 3000 به پایین کمتر است و محصولات کمتری در دسترس است.

معمولا تعداد قطب های موتور های تک فاز روی پلاک محصول و از طریق کارخانه مشخص می شود. در صورتی که مشخص نشده باشد می توان از سرعت روتور که روی پلاک نوشته شده استفاده و آن ها را محاسبه کرد.

انواع الکتروموتور تک فاز

الکتروموتورهای تک فاز انواع مختلفی دارند که در ادامه آمده است:

موتور های القایی با خازن دائم کار
موتور القایی قطب چاک دار
موتور های القایی با خازن راه انداز
موتور های القایی دو خازنی (خازن راه انداز و دائم کار)
موتور های القایی تک فاز با فاز شکسته

روش های دسته بندی موتور الکتریکی تک فاز

بر اساس ساختمان داخلیبر اساس نوع حرکت مکانیکی
بر اساس کاربردبر اساس منبع تغذیه
 

اجزای تشکیل دهنده دینام تک فاز

هر موتور بدون در نظر گرفتن نوع خاص طراحی آن به طور کلی از دو قسمت متفاوت تشکیل شده است. بخش ثابت موتور که استاتور نام دارد و نیروی محرکه و قلب تپنده یک موتور الکتریکی که نام آن روتور است. وظایف خاصی در هرکدام از این قسمت ها انجام می شود. اضافه بر این در موتور های مختلف همچنین انواع تک فاز عضو های دیگری مثل محفظه یاتاقان، یاتاقان، شفت، فن خنک کننده و فریم وجود دارد.

در برخی از انواع خاص از الکتروموتور تک فاز، اضافه بر موارد یاد شده، قطعات و اجزای دیگری نیز پیدا می شود. برای مثال یک موتور دو خازنه دارای دو گونه خازن استارت و خازن دائمی است. قطعه دیگری که در نوع خاصی از موتور های تک فاز وجود دارد و به عنوان مقاومت استارتر استفاده می شود، یک مقاومت به عنوان راه انداز است.

توان نامی الکتروموتور

یکی از مشخصه های کاربردی در انتخاب الکتروموتور تک فاز توان نامی آن است. اسب بخار (HP) و یا کیلووات (KW) واحد هایی هستند که توان نامی با آن ها مطرح می شود. توان نامی که در پلاک مشخصات موتور قرار داده شده است در حقیقت مقدار توان مکانیکی است که روی شفت الکتروموتور در دسترس است و به شکل حاصل ضرب مقدار گشتاورنامی (τ) در سرعت چرخش (ώ) روتور تعریف می شود.

تغییر دور موتور تک فاز

می توان از اینورتر ها برای تغییر دور در یک دینام تک فاز به کار گرفت. برای کنترل سرعت و گشتاور در انواع موتورهای تک فاز از اینورتر تک فاز استفاده می شود. البته توجه داشته باشید که اتصال اینورتر به موتور تک فاز اصلا راحت و آسان نیست و نیاز است تغییراتی اعمال شود.

استفاده همزمان کلید گریز از مرکز و خازن های دائمی و استارت با اینورتر آسیب های جدی به موتور تک فاز می تواند به همراه داشته باشد. در نتیجه حتما با یک تکنیسین متخصص برای استفاده از اینورتر در موتور های تک فاز و چگونگی به کارگیری آن مشورت کنید و کمک بگیرید.

برخی از سوالاتی که ممکن است برا شما پیش بیاید

تفاوت الکتروموتور القایی AC با دینام DC چیست؟

از اولین تفاوت های این دو می توان به ساده تر طراحی شدن الکتروموتو القایی AC نسبت به موتور DC اشاره کرد. ولی در الکتروموتور القایی AC دو ویژگی وجود دارد که باعث درک عمیق تر و حساب شده تری برای طراحی و تعیین مشخصات این الکتروموتور به وجود بیاید.

آن دو ویژگی موارد زیر هستند:

1-کنترل گشتاور الکتروموتور

2-کنترل سرعت چرخش شفت خروجی الکتروموتور

بهترین برندهای الکتروموتر تک فاز چه برندهایی هستند؟

الکتروژن یکی از برندهای تولید کننده الکتروموتور تک فاز ایرانی است. از پر مصرف ترین دینام های دنیا انواع برند های موتور تک فاز چینی، دینام تک فاز ترک و الکتروموتور تک فاز اروپایی هستند.  از معروف ترین برند های پر مصرف موتور چینی در ایران دینام تک فاز کایجلی است.

الکتروموتور تک فاز پوسته چدن یا آلومینیوم؟

به طور کلی مقاومت در برابر مواد خورنده، قابلیت تحمل فشار بیشتر و استحکام بیشتر از ویژگی های پوسته های چدنی است اما الکتروموتور های دارای پوسته آلومینیوم برای استفاده در مکان های گرم و مناطق گرمسیر توصیه شده اند و برای مناطق سردسیر الکتروموتور های با پوسته چدنی بیشتر کاربردی هستند.

حرکت پیچه استارت چه زمانی متوقف می شود؟

یک بخش مهم از الکتروموتور تکفاز پیچه استارت است که در جایی متوقف می شود که الکتروموتور به 75% از دور مجاز خود رسیده باشد. این کار یعنی متوقف کردن پیچه به دست یک سوئیچ گریز از مرکز صورت می پذیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *