نحوه پلاک خوانی الکتروموتور زیمنس

نحوه پلاک خوانی الکتروموتور زیمنس چگونه است؟

مشخصات یک موتور الکتریکی به طور کلی با قرار دادن صفحه روی آن مشخص می شود. گاهی اوقات درک فنی تمام داده های موجود در پلاک خودرو به عنوان یک مشکل جدی ظاهر می شود. در اکثر کشورها، تولیدکنندگان موتورهای الکتریکی باید روی تمام محصولات خود یک پلاک نام بگذارند. موتور برق زیمنس دارای شماره پلاک نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داده ها، اعداد و ارقام نوشته شده روی پلاک خودرو، جدول زیر را ببینید. اگر پلاک موتور برقی شما مدل زیر است می توانید برای آشنایی با نحوه خواندن پلاک موتور برق زیمنس به جدول زیر مراجعه کنید.

پلاک خوانی الکتروموتور زیمنس

نحوه پلاک خوانی الکتروموتور زیمنس

1 نوع الکتروموتور: سه فاز ولتاژ پایین 12 سرعت نامی 23 حالت بالانس
2 شماره کالا 13 کلاس بازدهی 24 طبقه بندی
3 شماره سریال کارخانه 14 استانداردهای و خصوصیات 25 شماره نوع موتور
4 نحوه نصب 15 وزن الکتروموتور 26 استانداردسازی ، توان ، فرکانس
5 درجه حفاظت 16 کلاس عایقی 27 استاندارد سری، توان و فرکانس
6 ولتاژ و نحوه سربندی سیم پیچ 17 سایز فریم 28 توان معادل فرکانس 60هرتز در شرایط کاری
7 فرکانس 18 اطلاعات تکمیلی 29 توان سری های استاندارد در فرکانس 60هرتز
8 جریان نامی 19 محدوده دمای کاری 30 آدرس سازنده
9 توان نامی 20 ارتفاع نصب (از سطح دریا) 31 گواهی نامه (سرتیفیکت(
10 ضریب قدرت 21 اطلاعات مشتری 32 اطلاعات اختیاری
11 بازدهی 22 تاریخ ساخت (ماه و سال) 33 سایز بلبرینگ

پارامترهای برقی الکتروموتور

  1. – ولتاژ (Voltage)

ولتاژ ورودی، سطح ولتاژ کاری یا ولتاژ نامی موتور الکتریکی است. همانطور که می دانید سایر پارامترها مانند ضریب قدرت، راندمان، گشتاور و جریان ورودی به صفحه همگی بر اساس ولتاژ و فرکانس نامی موتور الکتریکی محاسبه می شوند. بنابراین اگر الکتروموتور با ولتاژی غیر از ولتاژ نامی درج شده روی صفحه کار کند، مشخص است که در عملکرد عادی و صحیح آن تغییراتی ایجاد خواهد شد.

  1. فرکانس

معمولاً فرکانس های ذکر شده در صفحه ماشین های الکتریکی 50 یا 60 هرتز یا هر دو هستند. در صورتی که بیش از یک فرکانس در پلاک مشخصات نوشته شده باشد باید تمامی پارامترهای فنی مربوط به آن محاسبه و در پلاک مشخصات درج شود.

  1. جريان (Current)

جریان نامی موتور الکتریکی از محاسبه سطح ولتاژ و فرکانس الکتروموتور تعیین می شود و در صفحه مشخصات فنی درج می شود. از سوی دیگر، باید توجه داشت که بروز عدم تقارن ولتاژ در فازهای موتور الکتریکی یا افت ولتاژ شبکه الکتریکی تغذیه کننده آن، باعث عدم تطابق بین جریان واقعی مصرف شده توسط موتور الکتریکی و جریان نامی می شود. روی پلاک موتور نوشته شده است.

 

  1. ضریب قدرت

در نام موتورهای الکتریکی، ضریب توان به صورت «PF» یا «P.F» یا «cosφ» نوشته می شود.

رتبه بندی توان: نسبت توان فعال (وات) به توان ظاهری (ولت آمپر) و به صورت “درصد” بیان می شود.

به خاطر داشته باشید که مقدار عددی ذکر شده برای منبع تغذیه نشان دهنده کسینوس زاویه بین ولتاژ ورودی و ولتاژ زمانی است که جریان با ولتاژ نسبت معکوس دارد.

به یاد داشته باشید که عدد ضریب توان که روی پلاک موتور الکتریکی نوشته شده است، ضریب توان موتور الکتریکی را در بار کامل نشان می دهد.

  1. کلاس عایق

تعریف کلاس عایق موتور الکتریکی “محدوده مقاومت حرارتی یک مدار حالت پایدار” است. بسته به توانایی آن در مقاومت در برابر دمای باد ساکن در حین کار، کلاس عایق به عنوان “B” یا “F” نشان داده می شود.

  1. ارتفاع

این پارامتر حداکثر ارتفاع جغرافیایی محل نصب الکتروموتور را نسبت به سطح دریای آزاد نشان می دهد، در آن ارتفاع می توان الکتروموتور را در ناحیه افزایش دمایی که برای سیم پیچ های استاتور در نظر گرفته شده قرار داد و به طور معمول کار کرد، در حالی که سایر اطلاعات فنی در مورد موتور الکتریکی ذکر شده در صفحه، از جمله جریان نامی، راندمان و غیره، باید به درستی و درست کار کند.

 به یاد داشته باشید اگر ارتفاع محل نصب بر روی پلاک موتور الکتریکی مشخص نشده است، آن را 1000 متر از سطح دریا در نظر بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *