الکتروموتور و موتور کولری

الکتروموتور دو سرعته تک فاز دائم دسته ای است که الکتروموتور کولری در آن قرار دارد و وظیفه حرکت دادن فن های کولر های آبی را بر عهده دارند. موتور ها کولری عمدتا با فریم 52 به تولید می رسند و دارای بدنه ای فولادی با پوششی از رزین است که باعث می شود رطوبت داخل کولر موجب به خوردگی موتور نشود.

الکتروموتور کولری جزء دسته قفس سنجابی است و روتور آن ها پره هایی جهت خنک کاری دارد که با آلومینیوم خالص دایکاست شده اند. عمدتا این الکتروموتور های کولری درجه حفاظت IP22 دارا می باشند.

انواع موتور کولر

موتور کولر آبی انواع مختلفی دارد که در ادامه دو مورد مهم و پر کاربرد از آن ها را بررسی خواهیم کرد:

موتور های خازن دائماین مدل موتور کولر چهار دور متفاوت دارا می باشد که هرکدام از آن ها چهار نوع سیم پیچ متفاوت دارند. به صورتی که برای هر دوری از الکتروموتو خازن دائم کار یک سیم پیچ به صورت سری، یک سیم پیچ مجزا و یک خازن در نظر گرفته شده است. همیشه در حال کار بودن خازن های این نوع موتور کولر سبب شده که نام آن را موتور کولر آبی با خازن دائم کار نامیده باشند.
موتور های سیم پیچ راه اندازدر این نوع موتور کولر ابتدا سیم پیچ دور تند با سیم پیچ راه انداز به صورت موازی روشن می شوند و وقتی که سرعت موتور به 75 درصد نامی خود رسیده باشد سیم پیچ راه انداز به طور خودکار از مدار خارج می شود. برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که در صورتی که دور موتور بر روی دور کند تنظیم شده باشد.

بعد از گذراندن فرآیندی که گفته شد و رسیدن سرعت نامی به 75 درصد، پیچ تند و راه انداز هر دو از مدار خارج می شوند و موتور با قرار گرفتن سیم پیچ دور کند در مدار به دور کند به کار خود ادامه می دهد. این مدل از موتور کولر خودش دارای 3 نوع مختلف دیگری است:

موتور سیم پیچ دور کند شش قطبموتور سیم پیچ دور تند چهار قطبموتور سیم پیچ راه انداز چهار قطب

انواع الکترو موتور کولری از لحاظ قدرت

الکتروموتور های کولری توان های مختلفی دارند که همه آن ها هم زیر یک اسب بخار هستند. انواع آن به شرح زیر است:

موتور کولر آبی نیم اسباین موتور اغلب برای کولر هایی با قدرت 4000 و 5000 مطلوب می باشند که در این مدل الکتروموتور ها خازنی به کار نرفته است از سیم پیچ استفاده برای راه اندازی استفاده شده است. مانند دیگر الکتروموتور ها، مکانیزم کارکرد الکتروموتور های این دسته نیز به صورت بلبرینگی می باشند.کولر هایی که دارای این نوع موتور کولر هستند دو  سرعت 950 و 1450 دور در دقیه می باشند. مقاومت نسبتا خوب در برابر بار های اضافی نکته قابل توجهی درباره الکتروموتور های 0.5 اسب بخار است
موتور کولر آبی یک سوم اسباین نوع نیز خازن ندارند و در کولر های 3000 و 3500 به کار گرفته می شوند. این نوع کوچکترین سایز موتور کولر های آبی را دارد و معمولا مشتریان و تعمیرکاران برای قدرت بیشتر و بازدهی بالاتر برای کولر های خود از سایز یک دوم یا همان نیم استفاده می کنند.
موتور کولر سه چهارم اسبمطلوب برای کولر های 6000 و 7000 هستند و قوی ترین نوع الکتروموتور های کولری محسوب می شوند. 30 لیتر در ساعت معادل آبی است که این الکتروموتور ها مصرف می کنند. این موتور الکتریکی بر خلاف دو نوع قبلی با خازن راه اندازی می شود. سیم پیچ تعبیه شده در موتور با این خازن به صورت سری قرار گرفته اند و مدت زمان کمی در مدار فعالیت میکند (زمان راه اندازی موتور کولر). توسط همین خازن اختلاف فاز جهت راه اندازی کولر ایجاد می شود.

نحوه انتخاب الکتروموتور کولر

انتخاب موتور الکتریکی مناسب برای کولر زیاد سخت و پییچده نیست اما باید نکات زیر را قبل از خرید در نظر بگیرید:

در قسمت اول باید به ظرفیت و قدرت کولر آبی خود توجه کنید. همچنین حجم هوایی که توسط فن دمیده می شود، واحد جریان هوا و همین طور لزوم وجود خازن محافظ را هم در نظر بگیرید. برای محاسبه و به دست آوردن ظرفیت مناسب و مطلوب خود باید مساحت مکانی که میخواهید برای آن کولر تهیه کنید را تقسیم بر 0.027 تقسیم کنید و نتیجه حاصل شده را ضرب در عدد 2 کنید.

دقت کنید که افراد سود جو موارد بالا به علاوه نوع کولر شما را در نظر نمی گیرند و برای هرگونه کولر با هر مقدار قدرت و ابعادی الکتروموتور کولری سه چهارم اسب بخار را پیشنهاد می کنند. این عمل آن ها افزون بر مصرف بیهوده برق هزینه اولیه بالایی نیز در پی خواهد داشت.

نکاتی برای حفاظت از الکتروموتور کولر

این سه راهکار ارائه شده در ادامه مطلب برای حفاظت از الکتروموتور کولر را به شما پیشنهاد می دهیم:

به کار گیری خازن محافظ برای مراقبت در مقابل خطرات و نواسانت برقی
استفاده از گارد محافظ برای حفاظت در مقابل نفوذ آب و رطوبت
بازدید مرتب از تسمه موتور و پولی و روغن کاری آن ها
 

سوالات متداول

این سوالی است که امکان دارد برای بسیاری از افراد پیش بیاید و در پاسخ این باید گفت خیر. شاید از لحاظ کارکرد تفاوتی میان الکتروموتور معمولی وموتور کولری نباشد اما الکتروموتور معمولی به دلیل داشتن IP54 مقاومت کافی در برابر رطوبت و گرد و غبار را ندارد. به همین دلیل به کار گیری الکتروموتور معمولی در کولر را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

در کولر های آبی بنا به دلایلی مثل پایین بودن IP در آن ها و امکان پاشش آب احتمال سوختن موتور وجود دارد. به علت می توان الکتروموتور صنعتی تک فاز را به جای الکتروموتور کولری به کار گرفت.

اما نکته ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که نصب الکتروموتور صنعتی (1400 دور) تنها دور تند را برای شما فراهم می کند و از طرف دیگر قیمت نسبتا بالاتری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *